sieger baljon wint verwonderd

Bij de poëziemarathon in Groningen (dit jaar opgehangen aan het thema ‘de verwondering’) is het gedicht van onze medewerker sieger baljon verkozen tot beste, klaarblijkelijk meest verwonderde gedicht. Sieger zelf was echter in Frascati Amsterdam ‘Tussen’ van Schweigman& aan het spelen (om even fijntjes te illustreren dat amsterdammers amsterdam nooit uitkomen), dus toen heeft zijn vader het gedicht maar voorgedragen. Dat was’m wel toevertrouwd (we hadden de organisatie bijna zover dat ook hij een sonnet uit zijn studententijd had mogen voordragen). Hieronder het winnende vers.  ‘Tussen’ is trouwens nog te zien in Hasselt, Groningen en Utrecht, en is volgens velen een aanrader. Over Amsterdam uitkomen gesproken.

deelbaar

& tegen jullie wil ik zeggen
dingen als: welkom
en: geeft niets

zinnen die ik gebivakt
op een roodzwart banier
door de straten zou willen dragen

maar ik verwacht een kind

& de stenen die ik altijd geweigerd heb te gooien
ik heb ze voor dat kind bewaard

omdat ik wakker word
breekt mijn hart iedere dag aan stukken
ik zou niet anders willen leven

iets is alleen deelbaar
als het gebroken is

Leave a Reply

