lieve mensen,
Het pasgeboren jaar & decennium druipen nog van bloed & vruchtwater, navelstrengen voeden zich nog met de moederkoek van magische midwinterdagen, maar spoedig zullen ze met zachte zorg omringd de wereld ingaan en in steeds langere dagen onze kiempjes tot wasdom helpen brengen. Moge het vruchtbaar zijn voor jullie allen!
Dit is één van de laatste blogs op deze pagina, gecentreerd rond het werk van sieger baljon. SJAMANDADA gaan we dit jaar definitief tot performance platform omkneden voor kunst op het grensvlak van sjamanisme, zoals op het gelijknamige podium op het Living Village Festival, dit jaar 15-19 juli. (Er worden ook al weer een stuk of wat manifesten uitgebroed, onderteken ze tezijnertijd gerust mocht je je verwant voelen!) sieger voert zijn eigen werk dan ook niet langer uit onder die naam, maar onder Operatie Tandwiel, al jarenlang de naam van zijn stichting. Binnenkort komt naast deze sjamandada-webstek (die verder omgebouwd wordt tot platform) dus een aparte webstek voor sieger’s werk. We zullen het melden als het zover is, zodat wie me wil (blijven) volgen zich voor de blog daarvan kan aanmelden.
Ondertussen valt er wel weer genoeg te beleven: sieger gaat dit jaar bijvoorbeeld, ondersteund door Station Noord, Noorderzon & Grand Theatre, het tweeluik Zijn & NietZijn maken. Komend voorjaar sloopt hij de ‘to be or not to be’ monoloog uit elkaar in de solo-voorstelling ‘Zijn‘. Hamlet meets Caliban meets klankpoëzie. De finale dekolonisatie van Shakespeare. ‘NietZijn‘ daarentegen zal komende herfst het anthropocentrisme op tegenovergesteldewijze te lijf gaan: door te zwijgen & te luisteren, slechts bewogen door wat zich om de performer heen bevindt: landschap, weersgesteldheid, publiek. Hebben er dik zin in. Met Bezweringen zijn we ook behoorlijk de hort op aan het gaan, dus wie weet. Zodra er tourlijsten ontstaan zullen we het via de geëigende kanalen laten weten.
Het is niet altijd feest: deze week zou sieger tweemaal in frascati de herneming van het veelgeprezen ‘Een Carnaval‘ van Jessie l’Herminez spelen; helaas is dat gisteren wegens gezondheidsredenen van een van de spelers afgeblazen. Hou ‘m echter in de gaten, blijft een waanzinnige associatieve graaftocht onder de wortels van carnaval.
Over carnaval gesproken: ondertussen rijdt sieger dagelijks van Groningen naar Den Bosch voor de repetities van ‘Het Dier, Het Dier & Het Beestje‘ van Artemis, onder regie van Jetse Batelaan. Deze gezongen documentaire-fabel over hoe het is om mens te zijn (met dieren in de rol van de mensen), gaat 8 februari in premiere in de Verkadefabriek in Den Bosch, en vervolgens de rest van Nederland & België in. Leer ik toch mooi banjo & mandola spelen, in een ijsbeerpak, bijvoorbeeld. Wat, waar & wanneer: hier.
Voorgaande voorstelling is 8+, daar vallen de meesten van jullie onder. Voor de nog jongere theaterbezoekers en hun vrienden/familie: zondagochtend 12 januari spelen Loes Schaap & sieger om 10u (voor 6 tot 18 maanden) & 11u (voor 1,5 tot 4 jaar) ‘Landing‘ (regie: Jasmin Hasler) in het Zonnehuis, Amsterdam Noord. Voor eenieder die onze fascinatie voor vallende voorwerpen & geluiden deelt. Na de eerdere voorstellingen in ITA & Amstelveen (& Warszawa & Groningen & Haarlem & Almere & & &) is dit de voorlopig de laatste kans voor de honkvaste randstedeling (hoewel: 29 maart staan we nog in Nationaal Theater Den Haag, dat wordt trouwens nog wat: een paar uur later speelt sieger met Artemis in Brussel…). Reserveren voor Amsterdam hiero.
Liefs voor deze dag, deze maand, dit jaar, dit decennium!
Superaffengeil was Du so alles machst lieber sjamansiegerdadabroer
Pfiatdi
bis Freitag – vrijdag – freutag – Tag der Freude! samba